Tuesday 28 January 2014

DIPLOMATIK CINTA BAB 3


BAB 3


“Congratulation bro!.”

Syamsul Adli melemparkan senyuman mesra kepada Hazwan yang berdiri berhadapan dengannya.  Lelaki berkulit agak gelap dan berkaca mata itu dipandang. Hazwan merupakan wartawan hiburan yang sangat friendly tetapi penuh dengan skill dalam bertanyakan soalan-soalan maut.  Sehinggakan dia dikenali sebagai wartawan kontroversi.  

“Terima kasih bang.”

Syamsul Adli menghalakan padangannya ke arah para jemputan yang berpusu-pusu keluar dari dewan yang sederhana besar. Baru tadi selesai sidang media untuk filem terbarunya arahan pengarah terkenal tanah air Soffian Manan atau lebih dikenali sebagai Mat Pian dikalangan rakan artis yang lain. Filem genre romantik yang bakal menjalankan pengambaran di kota sejarah Rome, Italy memang memakan perbelanjaan yang bukan sikit. Peluang yang diberikan oleh pihak penerbit dan bekerja di bawah arahan pengarah yang berbakat ini memang tidak akan disia-siakan sewenangnya.

“Kau memang sesuai dengan watak ni Adli. Aku yakin filem ni akan meletop macam filem Rapuhnya kasihmu yang lepas.” Hazwan menepuk mesra bahu Syamsul Adli. Lelaki  berperwatakan pendiam ketika baru-baru terjun ke dalam dunia seni, kini telah menjadi ramah walaupun masih lagi dengan sikap perahsianya. Satu sikap Syamsul Adli yang paling dia kagum adalah sikap rendah diri anak muda itu. Syamsul Adli tidak hanyut dengan populariti yang diperolehinya.  Jejaka itu tidak lemas dengan perhatian dan tumpuan yang diberikan.  Anak muda itu terlalu merendah diri. Selalu merasakan dirinya tidak dikenali ramai. Kau terlalu merendah diri Syamsul Adli, so naive! Hazwan berbisik perlahan. Dia yakin Syamsul Adli tidak pasti apa yang dibisikkannya. 

“Dah rezeki saya, bang. Alhamdulillah saya bersyukur dengan rezeki yang Allah berikan kepada saya” Balas Syamsul Adli ringkas sambil membalas tepukan mesra Hazwan dan memandang wajah wartawan itu yang masih lagi tersenyum.  Baginya, apa saja yang diperolehinya kini adalah rezeki dari Allah S.W.T. Rezeki yang Allah S.W.T sudah tuliskan di dalam perjalanan hidupnya.

‘We get some, we lose some’ bak kata pepatah English.

Dia pernah merasa kehilangan.  Dia pernah merasa hidup yang susah. Kini berkat kesabaran dan doa yang tidak putus-putus dari ummi dan abahnya, dia dikurniakan kehidupan yang agak senang.  Dia mampu hidup di atas usahanya sendiri.  Syamsul Adli kini bukanlah Syamsul Adli yang dulu yang lemah dan kurang bersemangat terhadap hidup.  

“Aku rasa watak kau kali ini agak mencabarkan Adli. Banyak melibatkan permainan emosi. Jangan kau jatuh cinta dengan heroin kau sudahlah. Airin Alwani tu boleh tahan hot!”Hazwan melepaskan ketawa setiap kali teringatkan artis wanita yang seksi itu.

Fikiran Syamsul Adli ligat berputar. Dia tahu apa yang dimaksudkan oleh Hazwan.  Sejak terjun ke dunia seni ini dua tahun lalu, tiada sebarang kontroversi yang melibatkan dirinya.  Namun sejak muncul kali pertama di dalam filem bersama-sama pelakon Airin Alwani, dirinya sering dikaitkan dengan pelakon kacukan yang seksi maut itu.

Seksi macam Malaysia ni tak cukup kain! Ummi tak nak menantu macam tu. Syamsul Adli tersenyum.  Dia teringat dengan komen Puan Adawiyah terhadap pelakon yang digandingkan bersama-sama di dalam filem Rapuhnya Kasihmu. .

“Kau senyum kenapa?  Suka ke dengan Airin Alwani tu”

Wajah Syamsul Adli tiba-tiba berubah.  Merah padam mukanya. Mata Syamsul Adli  tidak berkelip-kelip memandang Hazwan. Kenapa aku tersenyum pulak ni, maut sungguh, bisik hati kecil Syamsul Adli.  Bimbang sekiranya wartawan kontroversi itu salah faham.

“Adli, aku tak tau la kau ni tahu ke atau berpura-pura tidak tahu. Industri hiburan Malaysia ni kecil bro. Airin tu memang ada hati dengan kau. Senyuman dia tu lebar je setiap kali berjumpa dengan kau. Tapi aku pelik la dengan kau ni, sikit punya cun melecun manusia ciptaan Allah tu tapi kau lansung tak suka.” Syamsul Adli terdiam. Dia cuba mencari jawapan yang paling bernas untuk menjawab soalan Hazwan. Sehingga kini dia kekal membujang.  Kerana status selebriti yang disandang, ramai peminat suka memadankan dia dengan orang itu dan orang ini. Siapa dia untuk melarang walaupun sesekali timbul perasaan rimas.  Dia tidak suka mencampur aduk antara soal kerjaya dan peribadi.

“Ke kau ni cik gayah bro?”

Syamsul Adli tersentak. Perasaan jengkel mula menebal di dalam diri Syamsul Adli. Muka Hazwan dipandangnya. Huh! Tidak habis-habis nak korek rahsia aku, desis hati Syamsul Adli.

“Eh! Astagfirullahalazim abang ni. Janganlah cakap macam tu dengan saya. Saya ni lelaki straight tau.  Cuma masih belum ada jodoh. Bukan ke cinta itu rahsia hati dan hati serta jodoh itu rahsia Allah S.W.T. Sampai masanya nanti, akan ada jodoh terbaik buat saya.” Syamsul Adli mengeluh perlahan.

Terdengar keluhan lelaki itu, Hazwan rasa bersalah. Dia tahu dia sudah melampaui batas. Perlahan-lahan dia menepuk bahu Syamsul Adli.

“Aku bergurau je dengan kau.  Jangan ambil hati”

Syamsul Adli tersenyum. Pandai pulak wartawan ni sensasi ni minta maaf, detik hatinya.  Dia kenal siapa Hazwan. Bukan dia tak tau taktik pengorek rahsia yang ada dalam diri Hazwan. Pandai mengorek rahsia orang. Kalau tidak berhati-hati memang rahsia tu akan menjadi tajuk utama majalah hiburan kendaliannya.

Namun Syamsul Adli tidak salahkan Hazwan. Memang sudah menjadi tugasan Hazwan sebagai wartawan hiburan. Mereka sentiasa dahagakan cerita-cerita panas artis yang boleh dijadikan berita utama.  Janji dapat melariskan majalah mereka, segala usaha mengorek cerita harus dijalankan.  

“Saya tidak ambil hati la bang.  Dengan status saya yang membujang ni memang saya tahu akan ramai yang tertanya-tanya status diri saya ni.  Orang kata apa, kalau tak nak rahsia diri dikorek, jangan nak berangan jadi artis?” Lelaki itu ketawa. Nyata  ayat penyata daripada Syamsul Adli menggelikan hatinya.

“Sudah kerja aku bro. Mengorek dan mencari apa yang sensasi. Tambahan untuk artis macam kau ni. Lagilah aku nak tau luar dan dalam. Adli, kau tu artis terkenal. Bujang dan kacak. Sesiapa pun pasti menanti semua cerita tentang kau.”  Syamsul Adli  menoleh sekilas pada Hazwan dan sempat melemparkan senyuman.

“Tapi itulah, kau terlalu berahsia. Kau ni tak ada ke wanita bertuah dalam hati kau tu? Share la dengan aku” perlahan sekali suara Hazwan. Seperti berbisik-bisik.

Wanita bertuah dalam hati? Ada ke? Dua tahun terhumban dalam kekalutan perasaan yang memeritkan, bagaimana aku mahu mempunyai seorang wanita pun yang istimewa di dalam hati ini. Tidak mungkin. 

Syamsul Adli diburu kenangan silam.  

“Maafkan saya, boleh tak saya duduk disini?”. Syamsul Adli mendongakkan kepala memandang wajah di hadapannya itu. Dia termangu. Soalan gadis itu yang seperti berbisik tidak mampu dijawab. Kali pertama mendengar suara merdu sang gadis membuatkan Syamsul Adli terpana. Sumpah! Dia tertawan. Dia terleka menatapi seraut  wajah itu.

Di dalam perpustakaan tidak dibenarkan bercakap nanti tak pasal-pasal kena halau oleh ketua perpustakawan yang bertugas terutama Cik Ameera.  Dia terkenal di Maktab Rendah Sains Mara Taiping ini dengan sikap yang serius dan tegas. Bukan tegas tapi lebih tepat dikatakan garang.

Gadis itu masih merenungnya memohon untuk kebenaran untuk duduk. Dalam waktu yang sama matanya liar memandang sekeliling untuk mencari kalau-kalau ada tempat duduk yang kosong di dalam perpustakaan ini. Mungkin gadis ini risau dia tidak memberi kebenaran untuk duduk.

“Hai, saya Syamsul Adli” Sapa Syamsul Adli lantas menghulurkan tangan untuk bersalam. Tindakan tanpa sedar. Gadis tersebut terpinga-pinga memandang wajahnya dengan tidak berkedip sebelum tersenyum.

“Saya tidak tanya pun nama awak. Saya cuma tanya, boleh atau tidak saya duduk disini. Kalau tak boleh tidak mengapa la. Hah! Dekat sana ada satu kerusi kosong. Terima kasih ya”.  Jawapan bersahaja dari gadis itu membuatkan Syamsul Adli seperti mahu menghantukkan kepalanya ke meja.

Alamak! Malunya. Belum sempat dia menahan, gadis itu sudah berlalu pergi tetapi perasaan malunya masih ada. Maunya tak malu, angin tidak ada, ribut pun tidak ada tetiba dia memperkenalkan dirinya. Kemaruk ke apa?.

Lima tahun dalam perhubungan, dua tahun ditinggalkan.  Syamsul benar-benar sengsara. 

Begitu payah untuk aku bangun daripada kekecewaan ini, bagaimana aku ingin benarkan hati aku ini bakal disakiti sekali lagi. Aku tidak akan benarkan sesiapa pun menghuni apatah lagi memiliki hati ini. Tidak mungkin. Syamsul Adli bermonolog dalam diri.

“Hei Adli, kau dengar tak apa aku tanya ni, kau dengar tak?”  Hazwan memang tidak pernah jemu.  Ada saja cara untuk dia mendapatkan cerita daripada Syamsul Adli.

“Ada. Sebenarnya ada bang. Saya sayang kedua-duanya.” Syamsul Adli tersenyum memandang Hazwan yang nyata jelas terkejut dengan jawapan balas darinya. Mata Hazwan mencerlung tidak berkerdip memandang tepat ke wajah Syamsul Adli.

“Kau biar betul? Sampai dua orang sekali bro. Ini memang berita sensasi dan hebat ni” Hazwan memang wartawan sensasi. Mendengar jawapan tidak tepatnya itu membuatkan lelaki itu kelam kabut mengeluarkan nota kecilnya untuk mencatat maklumat yang baru didengarnya.

“Abang jangan nak sensasi sangat bang. Wanita kesayangan saya tu ibu dan adik perempuan saya la”. Mendengar jawapan bersahaja Syamsul Adli membuatkan gerakan Hazwan terhenti lalu tangannya pantas menampar belakang Syamsul Adli. Tindakan spontan dari Hazwan membuatkan Syamsul Adli ketawa perlahan. Suka hatinya dapat mempermainkan Hazwan.

Rasakan! Selama ni kau je asyik ‘trap’ artis dengan soalan maut kau. Bisik hati Syamsul Adli. Dua tahun berkecimpung dalam dunia seni ini, banyak asam garam sebagai anak wayang telah dilaluinya. Nyata permainan trapped daripada Hazwan telah berjaya dielak. Dia tidak sanggup berhadapan dengan provokasi wartawan yang sanggup melakukan apa saja untuk mendapatkan bahan berita. Syamsul Adli sudah terlalu masak dengan permainan golongan yang mementingkan diri sendiri.  Walaupun dikira masih mentah, banyak pengalaman yang telah diperolehinya.

Namun begitu, Syamsul Adli tidak pernah kesal untuk terjun ke dalam bidang seni ini.  Malah dia bersyukur dengan apa yang dimiliki sekarang.  Dulu ketika masih bekerja sebagai juruteknik di kilang Bosea, dia selalu kesempitan duit. Sebahagian daripada gajinya diserahkan kepada Puan Adawiyah. Manakala sebahagian lagi untuk dirinya sendiri. Seboleh-bolehnya dia akan cuba untuk berjimat-cermat dan berbelanja ala kadar sahaja mengikut keperluan harian.

Di dalam hatinya cuma ada satu impian.  Dia ingin mengumpul duit bagi menyambung pelajaran yang pernah terkandas dulu. Cita-citanya ingin menjadi seorang jurutera yang berjaya.  Impiannya ingin berjaya dalam hidup dan membahagiakan keluarganya.

“Aina suka tengok mata Adli! Cantik sangat.”  Ainaa Maisarah gemar memuji Syamsul Adli.  Sejak dari zaman sekolah sehinggalah ke Universiti memang itu yang kerap di ulang oleh gadis itu.  Bila ditanya apa yang membuatkan gadis itu jatuh cinta pada dirinya.  Jawapannya tidak pernah berubah.  Pasti gadis itu menjawab, mata yang menawan.

“Adli pula suka tengok pipi gebu Ainaa.. tembam!”  Syamsul Adli pasti ketawa mengekek setiap kali usikan darinya dibalas dengan cubitan.  Bila tidak dapat mencubit, gadis itu mesti berubah wajah  jadi masam mencuka dan mencebikkan bibirnya.  Tanda tidak berpuas hati.

“Adli sayang Aina?”  Soal gadis itu tidak pernah jemu setiap kali pertemuan mereka.  Setiap kali ditanya, setiap kali itu Syamsul Adli mengangguk tanpa jemu.
 
“Banyak mana?”

“The day I met you, my life changed.  The way you make me feel is hard to explain.  You make me smile in a special kind of way.  You make me fall deeper in love everyday, sayang.  You are so special to me”.  Gadis itu tertunduk malu.  Sumpah! Dia tidak pernah menipu.  Memang gadis itu sangat istimewa buatnya dan gadis  itu menjadi kesayangannya.

Syamsul Adli mengeluh.

Argh! Semakin dicuba untuk melupakan sebaris nama itu, semakin berlumba-lumba nama itu masuk di dalam fikiran dan ingatannya. Kenapa begitu sukar melupakan nama itu. Perempuan ini yang menyebabkan hidupnya sengsara. Perempuan ini jugalah yang membuatkan hidupnya serba tidak kena.

Mana mungkin dia dapat memaafkan gadis itu. Kenangan silam masih berbekas di dalam hati, menusuk pedih jiwa dan raga. Tujuh tahun bukanlah satu jangka masa pendek untuk melupakan seseorang. Aina Maisara terlampau sukar untuk dilupakan. Gadis itu cinta pertamanya malah gadis tersebut adalah cinta pandang pertama. Namun Syamsul Adli memaksa dirinya menerima hakikat kehidupan.  Menyesali apa yang tidak terjadi bukanlah satu pilihan yang bijak untuk meneruskan kehidupan.  Perlahan-lahan dia bangun kembali dari gaung kekecewaan itu, mencari diri dan menganalisa apa yang kurang.

“Kau ni kan Adli, kalau tidak bergurau memang tak sah.  Tapi tak mengapala, aku faham. Ini soal peribadi kau. Mungkin kau masih tidak bersedia berkongsi.  Nanti dah bersedia, jangan lupa contact aku ok.” Syamsul Adli terpinga-pinga.  Dengan tepukan dibahu kanannya mengembalikan Syamsul Adli ke alam realiti.  Itulah dia, setiap kali teringat peristiwa lama pasti dia akan termenung panjang.

“Shawn, shall we go now?”  Entah dari mana,  Rose Camelia muncul bersama Azman dan Arif.  Setelah bersalam dengan Hazwan, Syamsul Adli cepat-cepat meminta diri.

“You tak perlu nak layan sangat Hazwan tu.  Nanti dia perangkap you dengan macam-macam soalan.  Macamlah you tak tahu kerja wartawan ni.  Ada yang baik tu, baik sangat! Kalau dapat yang jahat tu, Ya Allah! I rasa nak siku-sikukan je.”  Syamsul Adli tersentak.  Boleh tahan garang pengurusnya ini.

Perlahan-lahan Syamsul Adli mengangguk. Langkahnya diatur perlahan.

“Tunggu apa lagi Shawn? Cepatlah!” Rose Camelia menarik lengan Syamsul Adli untuk bergerak pantas. Walau sudah ditarik, namun langkah Syamsul Adli masih berat. Rose Camelia mendengus perlahan melihat gelagat Syamsul Adli.

Mesti ada tak kena ni! Apalah Hazwan ni tanya sampai mamat ni jadi pasif, detik hati Rose Camelia.




- Bersambung -


No comments:

Post a Comment