Tuesday 21 January 2014

DIPLOMATIK CINTA - BAB 2


BAB 2


“Shawn Adli, you ada kat mana ni?” Rose Camelia cepat-cepat bersuara sebaik saja panggilan telefonnya dijawab.

Mujur lelaki ini mahu menjawab panggilan, buatnya dia terus matikan telefon bimbit dia dan terus tidak dapat dihubungi. Lagi haru dibuatnya. Bagaimana dia hendak menjawab dengan wartawan yang diundang nanti. Kalut dibuatnya dek artis seorang ini.

“Sorry Lia, I tertidur. Semalam pengambaran habis lewat sangat. I ada baca message you malam tadi tapi mengantuk sangat la.  Terlajak tidur. Sorry ya” Suara disebelah talian sana membuat rayuan.

Rose Camelia yakin, wajah pemilik suara yang digelarnya Shawn Adli tengah ‘cute’ tersenyum memohon simpati. Rose Camelia tersenyum tanpa sebab. Dengan suara ala-ala manja jejaka di dalam talian, membuatkan dia tidak jadi marah.

Shawn Adli mesti penat. Sebagai seorang artis yang baru meningkat naik, jadual kerja Shawn Adli memang padat. Sentiasa penuh dengan aktiviti lakonan dan nyanyian sehingga hujung tahun. Tiada ruang buat lelaki itu untuk bersukaria atau bebas kemana sahaja seperti yang dia nikmati ketika bekerja di kilang dulu.

Sebagai pengurus peribadi artis baru popular itu, dia yang menjaga hal ehwal kerjaya Shawn Adli. Dia tahu betapa penuhnya jadual yang telah diaturkan untuk sepanjang tahun. Dia bukan ingin mendera jejaka itu. Tetapi ini semua adalah demi perkembangan kerjaya untuk Shawn Adli.

Rose Camelia tidak mahu melihat Shawn Adli jatuh tersungkur lagi.  Baginya, lelaki itu sudah terlalu banyak menderita semasa bekerja kilang dahulu. Ini takdir Shawn Adli.  Ini kerjaya yang dipilih olehnya untuk lelaki itu. Shawn Adli mempunyai bakat dan seharusnya bakat itu perlu dikembangkan.  Ketika mula-mula bergelar anak seni, betapa peritnya lelaki itu ‘menjual’ bakat yang dia ada.  Ditipu dan dipermainkan sudah menjadi lumrah oleh lelaki itu sebelum mencapai tahap sekarang. Rose Camelia tahu apa yang dilalui oleh Shawn Adli sebelum berjaya menjadi artis yang serba boleh.

Diawal kemunculan Shawn Adli di dalam dunia seni Malaysia, dia hanya dikenali sebagai penyanyi.  Shawn Adli mempertaruhkan suaranya untuk dikenali di mata pengiat seni tanah air.  Setelah berjaya dengan dua album, kini dia  melangkah setapak lagi dengan bergelar seorang pelakon.

Tidak dinafikan bakat yang dimiliki oleh Shawn Adli amat luar biasa. Segalanya bagaikan ‘pakej’ lengkap. Memiliki seraut wajah tampan, ketinggian umpama seorang peragawan, suara yang sedap malah bakat lakonan yang ditonjolkan baru-baru ini mengagumkan ramai producer drama dan filem. Sebagai pendatang baru, bakat yang dimiliki oleh Shawn adli memang menjadi perhatian. Lakonan yang mantap membuatkan dia sentiasa menjadi rebutan. Ah! Sudah rezeki dia. Untung sabut timbul, untung batu tenggelam.

“Lia, you dengar tak I tanya ni. Dekat mana I nak tunggu you ni”. Suara sebelah sana menyoal membuatkan Rose Camelia kembali ke realiti. Mengelamun tak sudah-sudah, marah Rose Camelia kepada dirinya sendiri.
 
“Bila you dah sampai basement 2 nanti, You tunggu je dalam kereta Shawn, I ambil you.  Arif dan Azman akan join I sekali. Kalau you keluar sorang-sorang karang mau ada yang kidnap you bawa pergi masjid”. Rose Camelia mengusik lelaki itu yang dari tadi menungggu jawapan darinya.

“Motif nak kidnap bawak pegi masjid”. Ternyata gurauan Rose Camelia dipandang serious oleh Shawn Adli. Kalau tidak, masakan lelaki itu bertanya dengan nada tegas. Rose Camelia menggeleng kepala sambil tersenyum. Bendul juga lelaki pujaan ramai ini.

Kidnap untuk dijadikan suami la. Siapa yang tak nak bersuamikan Shawn Adli. Artis Malaysia popular yang kacak dan mempunyai suara yang lemak merdu.”  Terdengar ketawa mengekek dihujung talian.

“Hah! sudah.  You jangan nak perasan sangat. Cepat sikit sampai sini. Sidang akhbar tu bermula pukul 2 petang. Kalau you lambat, nanti tak pasal-pasal I kena marah. Pengurus peribadi tak pandai jaga artis la, pengurus peribadi lembab buat kerja la. Ha.. I juga yang kena bukannya you. Cepat sikit Encik Shawn Adli." Sekali lagi Rose Camelia memberi arahan berbaur tegas tetapi masih ada nada usikan di hujung ayat.

“Ouch! Tersentap hati kita. Ok la.. I’m on my way right now my dear manager”. Lelaki itu memutuskan panggilan telefon sebaik saja membalas gurauan pengurus peribadinya.

Rose Camelia tersenyum. Entah kenapa dia berharap layanan mesra yang ditunjukkan oleh Shawn Adli akan kekal sampai bila-bila. Dia senang dan gembira setiap kali berada disisi jejaka itu. Lelaki itu memang ingin di dampinginya sejak dulu. Sejak di Universiti lagi. 

Sambil bersandar semula di kerusi, penglihatan Rose Camelia tertumpu kepada meja utama dimana sidang media untuk filem ‘Mia Amore ’ akan berlansung sejam lagi. Filem yang mendapat liputan meluas ini akan membariskan Shawn Adli sebagai peneraju utama disamping pelakon berimej seksi Zairin Elwani yang memang terkenal dengan bakat lakonan yang mantap sebagai heroin.

Rose Camelia yakin filem ini bakal hits sebagaimana filem yang dilakonkan oleh Shawn Adli sebelum-sebelum ini.  Tetapi mengenangkan sikap gedik Zairin Elwani membuatkan hatinya meluat.  Dengan tiba-tiba dia rasa tekaknya mual, bagai hendak termuntah hijau.  

“Huh! Takde heroin lain ke? Balik-balik si gedik tu jugak yang dipilih. Menyampah aku. Dah la tak habis-habis nak menggoda Shawn. Eii… nak je aku siku-siku kan si  gedik ni tau”. Rose Camelia membebel di dalam hati.

Dia sememangnya tidak berpuas hati dengan pelakon wanita yang cukup terkenal dengan imej seksi itu. Perwatakan pelakon itu yang manja ala-ala kucing parsi merisaukan hatinya. Kalau pengambaran filem ini berlansung dalam tempoh yang lama, habislah aku! bisik hati kecil Rose Camelia.

Rose Camelia bimbang jejaka pujaan hatinya itu akan tertawan.  Mungkin tidak akan tertawan sekarang tetapi lama kelamaan bila sering disogokkan dengan senyuman yang manis dan tutur kata yang lemah lembut, siapa saja pun akan tergoda.

Rose Camelia masih ingat lagi dengan kenyataan terbuka Zairin Elwani yang tidak segan silu menjawab soalan wartawan tentang perasaannya terhadap Shawn Adli. Kemain lagi dia meluahkan perasaan suka dan minatnya kepada lelaki tersebut. Seperti tidak kisah lansung reputasinya sebagai pelakon wanita popular akan terjejas.

Macam kan dah takde lelaki lain di dalam dunia ni, balik-balik Shawn Adli juga yang kau pilih ya.  Gedik! dengus Rose Camelia. Rose Camelia yakin pertemuan yang akan berlansung sebentar saja lagi dengan pelakon wanita itu pasti mengundang satu rasa yang kurang selesa buat dirinya. Dia dapat rasakan pasti akan wujud persaingan antaranya dan Zairin Elwani di dalam pertandingan merebut sekeping hati milik Syamsul Adli.

Aku tidak akan kalah. Not even now or later, tekad Rose Camelia sambil senyuman.

“Adli, kau kena cuba. Lia boleh bantu kau naik. Sampai bila kau nak kerja kat kilang ni. Kau ada bakat. Kau ada rupa. Ini masanya kau menonjolkan diri kau”. Masih terngia-ngia suara Adam Haziq, sepupunya yang merupakan kawan rapat Syamsul Adli menasihati Syamsul Adli dua tahun yang lalu.

Rose Camelia masih jelas dengan keadaan Syamsul Adli ketika itu walaupun peristiwa itu sudah lama berlalu. Wajah Syamsul Adli yang kurus itu dipandang penuh minat. Bersilih ganti dengan rupa Adam Haziq yang tidak jemu-jemu memujuk  kawan karibnya itu. Rose Camelia merenung wajah yang pernah menjadi pujaan dirinya sejak dulu lagi. Sejak mereka masih bergelar pelajar Universiti. Walaupun berlainan jurusan, tetapi mereka sering lepak bersama.

“Sampai bila kau nak jadi macam ni Ad? Sampai bila kau nak jadi macam patung bernyawa ni. Sampai bila kau nak biarkan kenangan silam menghantui kehidupan kau.  Aku tengok kau ni dah macam orang sasau tau tak.  Sudahlah kurus, macam penagih dadah dah aku tengok kau ni Ad. Wake up bro!”  Gertak Adam Hariq.

“Jangan duduk didunia kau sendiri boleh tak?. Kau kena tengok apa yang ada disekeliling kau” Adam Haziq berpewatakan lemah lembut tetapi kalau sesekali bercakap, memang agak pedas dan kasar. 

Syamsul Adli menudukkan wajahnya memandang lantai. Keadaan dia masih seperti tadi, hanya tunduk membisu mendiamkan diri. Adam Haziq merengus kuat.  Hatinya sakit! Lelaki itu sudah jauh berubah. Syamsul Adli yang dikenalinya memang seorang yang agak pendiam.  Tetapi bukan tiga kali ganda pendiam macam sekarang. Semenjak gagal dalam percintaan dan gagal dalam pelajaran, dia tidak seceria seperti dulu. Dia hanya leka dengan dunia ciptaannya sendiri.

Rose Camelia rimas melihat Adam Haziq yang mundar mandir didepannya.  Serba tidak kena.  Mungkin hati Adam Haziq terkilan dengan perubahan Syamsul Adli. Berubah menjadi seorang yang pasif. Dunianya hanya rumah dan kilang. Setiap kali kawan-kawan mengajak dia keluar dihujung minggu, berpuluh malah beratus alasan diberikan. Alasannya mahu bekerja keras membantu keluarga.  Berapa sajalah gaji bulanan yang berjaya diperolehi sebagai operator di kilang ini. Cukup-cukup makan!

Nafas Haziq turun naik menahan geram dan bosan yang teramat sangat. Menyirap darahnya bila setiap pertanyaanya tidak dibalas oleh Syamsul Adli. Walau dengan sepatah perkataan pun. Macam orang pekak dan tidak faham bahasa. Adam Haziq bingkas bangun dan menonong menuju ke sisi Syamsul Adli. Adam Haziq terus menarik kerusi lalu menghempaskan pungungnya di kerusi sebelah Syamsul Adli. 

Mujur waktu rehat sudah hampir tamat. Semua pekerja di kilang itu sudah beransur untuk memulakan tugas. Cafeteria kilang sudah sunyi sepi. Hanya pekerja cafeteria saja yang lalu lalang untuk mengemaskan meja. Adam Haziq dan Rose Camelia masih tidak mahu berganjak.  Mereka masih setia menunggu Syamsul Adli memberikan jawapan.

“Aku cuma nak bantu kau, Adli. Aku dan Lia nak bantu kau berjaya. Aku tahu kau ada bakat menyanyi, suara kau sedap dan aku yakin kau boleh pergi jauh dalam bidang seni ni dengan bantuan Lia. Please Adli, terima offer ni demi masa depan kau. Mungkin kau tidak ada rezeki dalam bidang kejuruteraan tapi mungkin kau ada luck dalam bidang seni.” Pujuk Adam Haziq lembut.  Sememangnya dia cuba berdiplomasi dengan lelaki jiwa kacau macam Syamsul Adli.

“Aku tidak berminat Adam. Aku selesa dengan kerja aku sekarang. Aku tidak berminat lansung bidang yang ntah apa-apa tu”. Akhirnya Syamsul Adli bersuara menyatakan pendiriannya.  Walaupun lembut suaranya membalas kata-kata Adam Haziq tetapi nada tersebut tetap kedengaran tegas.

“Kau ada bakatlah Adli. Kau boleh menyanyi. Aku yakin kau boleh pergi jauh. Apa kau ingat, dengan kerja dekat sini Aina Maisara, wanita yang kononnya menjadi pujaan hati kau tu akan akan pandang kau. Kirim salam bro! Sekurang-kurangnya bila kau jadi artis terkenal perempuan tu akan pandang kau. Pasti dia akan cari kau balik”. Rose Camelia tersentak. Dia beristigfar dalam hati sambil menggeleng-geleng kepalanya beberapa kali. 

Sungguh dia terkejut dengan apa yang terkeluar dari mulut sepupunya itu.  Lantas wajah Syamsul Adli dipandangnya. Wajah itu  bertukar corak. Dari tenang bertukar merah  dan muram. Selepas memandang riak wajah lelaki itu, pandangannya beralih pula ke wajah Adam Haziq. Dia merenung sepupunya itu dengan perasaan yang sukar dimengertikan. Syamsul Adli bangun.

“Apa ni Adam? Apa kau merepek ni? Kau berjanji dengan aku tak tidak akan sebut nama itu. Kau bersumpah dengan aku untuk bantu aku melupakan sebaris nama yang menghancurkan keseluruhan hidup aku. Tapi sekarang kenapa kau sebut nama itu Adam. Kenapa?” Syamsul Adli menengking dengan wajah bengis. Wajahnya garang dan penuh kebencian merenung wajah Adam Haziq.

Sangat jelas, Syamsul Adli terusik dan melenting naik angin setiap kali nama Aina Maisara disebut. Haziq terpinga-pinga menyedari ketelanjurannya. Rose Camelia hanya mampu memandang dengan dada berdebar-debar. Sikit masa lagi, pasti perperangan mulut bakal berlaku.

“Lia.. Rose Camelia”

Rose Camelia terkejut bila namanya dipanggil dengan kuat. Habis bertebaran semua kenangan dua tahun lalu. Sambil mengurut dada dia memandang arah suara yang memanggilnya dengan kuat tadi. Dari kejauhan dia melihat Azman dan Arif, pengawal peribadi Syamsul Adli berjalan ke arahnya.

“Shawn call tadi. Dia kata dia dah sampai kat basement dua”. Azman menunjuk telefon bimbitnya tanda baru menerima panggilan daripada Shawn Adli. 

Tanpa banyak soal, Rose Camelia bingkas bangun dan menyertai kedua lelaki gagah itu untuk turun ke basement dua menemui Shawn Adli. Dadanya tiba-tiba berdebar.  Berbunga-bunga seperti gadis sunti yang mahu bertemu dengan jejaka pujaan hati.


Rose Camelia tersenyum tanpa sedar.


-bersambung-

No comments:

Post a Comment