Saturday 8 February 2014

DIPLOMATIK CINTA - BAB 4


BAB 4


Qistina baru selesai bersarapan.  Nasi lemak sambal udang pemberian Jaja Hazani, kawannya  dari pejabat pertanian memang super sedap.  Walaupun Jaja Hazani memberitahu nasi lemak masakan dia tidak cukup bahan, namun bagi Qistina nasi lemak itu secukup rasa masin dan lemak.  Sambal udangnya pula memang pedas berdesing.  Tetapi sebagai anak penang, setakat pedas sambal udang masakan Jaja Hazani itu, memang biasa baginya.   Pendek kata nasi lemak masakan gadis itu hampir sama rasa dengan nasi lemak dekat gerai makcik Salmah di Putrajaya.  Gerai yang biasa dia singgah semasa dia bekerja di Putrajaya.

Pagi tadi Jaja Hazani ada mengajaknya bersarapan bersama-sama di pantry tetapi kesibukkan dia membuka email rasmi Kedutaan membuatkan dia tidak ada masa untuk turun ke pantry di tingkat satu pejabat. Selalunya mereka bersarapan bersama tetapi  sejak minggu lepas banyak surat dan dokumen penting yang Qistina kena selesaikan maka dia terpaksa bersarapan keseorang di dalam biliknya sendiri.  Selesai makan, Qistina membuang bungkusan nasi lemak daun pisang ke dalam tong sampah.

“Mana makcik ni dapat daun pisang ek.  Mesti dia ambil dekat belakang office ni” Qistina tersengih bila teringat yang Jaja Hazani paling menyampah bila dia memanggil gadis itu sebagai ‘makcik’. 

Qistina dan Jaja Hazani berkenalan ketika sama-sama melaporkan diri di Pejabat Kedutaan ini. Dia melapor diri sebagai pembantu khas Duta besar,  Dato’ Hashim Ahmad manakala Jaja Hazani bertugas sebagai pembantu khas Konsular pertanian, Dato’ Andelane. Sejak dari itu mereka bersahabat baik sementelahan masing-masing bertugas secara solo maka tiada ahli keluarga lain yang boleh bergantung harap. Hanya ada antara satu sama lain untuk menempuhi kehidupan sebagai anak perantau.

Selesai membuang bungkusan nasi lemak, Qistina melangkah ke dalam bilik air untuk mencuci tangan. Sebaik saja kepala pili dipulas, telefon di pejabatnya berdering.  Jarak antara bilik air dengan bilik pejabatnya hanya lima langkah memudahkan dia untuk mendengar setiap deringan telefon.

“Siapa pulak yang telefon ni” Qistina tertanya sendiri dalam hati. 

Qistina teragak-agak samada ingin berlari ke bilik untuk menjawab panggilan atau membasuh tangannya terlebih dahulu.  Akhirnya dia memutuskan untuk menjawab panggilan telefon.  Sebaik saja tangannya ingin mencapai gagang telefon, deringan terhenti.

“Hisy.. nak call tu cubalah lama sikit.  Ni baru aku nak angkat dah berhenti.” Qistina membebel perlahan.  Baru dia berkira-kira ingin bergerak semula ke bilik air, sekali lagi telefon berbunyi.  Tanpa menunggu, pantas Qistina mengangkat gagang telefon.

“Qis, bos kau mana?”.  Suara disebelah sana bersuara seperti berbisik-bisik.

“Yang kau berbisik ni dah kenapa Jaja? Sawan?” Qistina melepaskan ketawa. Suka benar dia mengusik Jaja Hazani.  Gadis itu akan cepat melenting bila diusik tetapi tak sampai beberapa minit dia sendiri yang ketawa perlahan.  Malu dengan sikap sendiri yang melenting tanpa sebab.

“Sawan pebenda.  Dato’ ada la.  Takkan kau nak suruh aku menjerit  sambil bercakap dengan kau”.  Qistina dapat mengagak rupa Jaja Hazani waktu sekarang.  Mesti merah padam!

“Bos kau mana?”

“Bos besar bercuti kat Malaysia.  Bos kecik pula meeting kat World Food Programme.  Kenapa?”  Qistina pelik dengan soalan Jaja Hazani.  Jarang benar gadis itu bertanyakan tentang bosnya.  Baik perihal Dato’ Hashim ataupun Anees Mardihah. 

“Takde apa.  Saja je aku tanya.  Aku cadang nak ajak kau lunch dekat Chicken hut halal nanti. Nak tak?”  Qistina termangu seketika di tempat duduknya.

Makan dekat Chicken hut?  Satu cadangan yang menarik ni, bisik hati kecil Qistina

"Eh Jaja, motif kau nak sebut Chicken Hut halal ni dah kenapa?  Macamlah aku tak tau Chicken Hut tu halal." Pertanyaan Qistina membuatkan Jaja Hazani tertawa. Qistina lucu mendengar ketawa Jaja Hazani yang perlahan.  Mungkin Jaja Hazani takut akan dengan Dato' Andelane.  Wanita serani yang berusia lima puluh lima tahun itu boleh tahan garang. 'Wanita Kuku Besi', gelaran yang diberikan oleh Jaja Hazani untuk ketuanya itu. 

Jaja Hazani masih ketawa.  Tetapi ketawanya tersekat-sekat.  Macam nak kentut tetapi tak lepas, Qistina berkata perlahan. Menyedari keterlanjurannya menyamakan ketawa Jaja Hazani umpama kentut tidak lepas, Qistina pantas menempuk mulutnya. Aduh! mulut takde insuran.  Kalau Jaja dengar ni mesti kecil hati, Qistina dihimpit rasa bersalah namun dia pasti Jaja Hazani tidak mendengar kata-katanya.  

"Nak tak Qis?" Jaja Hazani disebelah talian mengharapkan jawapan.

Dia memang terasa hendak keluar makan di luar setelah sekian lama tidak makan Restoran Chicken Hut.  Ini gara-gara suhu yang terlalu sejuk maka dia malas hendak keluar.  Mana nak sarung winter coat yang tebal dan perlu lengkap bersarung tangan.  Memang mengundang susah! 

Tambahan lagi bila memikirkan banyak surat yang perlu ditaip, Qistina dapat rasakan yang dia pasti tidak cukup masa untuk keluar makan tengahari di luar dan pulang semula ke pejabat dengan segera.  Jarak antara pejabat kedutaan ke Restoran Chicken Hut lebih kurang 500 meter.  Perjalanan pergi dan balik mengambil masa setengah jam jika berjalan kaki.  Huh! Banyak masa terbuang.  Aku banyak kerja pula ni, bisik hati Qistina.

“Eh! Kau ni Ja.  Kan pagi tadi kita baru bedal nasi lemak takkan nak makan ayam goreng pulak.  Gemok la weii.  Kata nak diet.” Qistina cuba memujuk Jaja Hazani untuk membatalkan hasratnya untuk makan di luar.

“Tak perlu nak diet sangat Qis.  Jadi tembam ni comel apa.” Kata-kata Jaja Hazani mengejutkan Qistina. 

Tembam itu comel? Eh! Aku salah dengar ke. Bukan ke selama ni Jaja ni takut gemuk. Takut tak dapat setanding dengan anak gadis Italian yang kurus dan cantik. Kerap juga Jaja Hazani melahirkan perasaan bersalah  setiap kali makan banyak. Qistina keliru dengan perangai kawannya sorang ni.  Sekejap beria-ia nak kurus, sekejap tidak kisah pulak bila jadi gemuk.  Haih!! Sakit apa budak ni, Qistian meneka dalam hati.

“Ala Qis, jom la.  Kalau kau tak mahu makan, kau temanlah aku makan ek.”  Qistina termakan pujuk.  Permintaan Jaja Hazani memang tidak dapat ditolak.

Jaja Hazani sajalah kawan yang dia paling rapat di pejabat ini.  Home Based Staff yang lain semuanya sudah berkeluarga. Dia dan Jaja Hazani yang masih single dan belum berkahwin lagi.  Kalau kemana-mana, mereka sering berdua.

“Baiklah.  Aku teman kau makan, tapi kau je makan ok.  Aku dah kenyang.”  Sebaik menyatakan persetujuan.  Qistina meletakkan gagang telefon.  Qistina memerhati jam di tangan.  Lagi setengah jam pukul sebelas pagi.  Ini bermakna ada lagi 2 jam untuk dia menyudahkan semua urusan surat menyurat yang tertangguh.   Cepat-cepat dia melangkah ke bilik air untuk membasuh tangan.  Surat yang diterima harus di daftarkan.

“Qis, kita dah dapat reply Third Person Note dari Italian Ministry of Foreign Affairs?”  Soalan Anees Mardihah dimuka pintu bilik membelakangnya mengejutkan Qistina.  Hampir-hampir dia melatah.  Anees Mardihah entah dari mana, tiba-tiba menegurnya.

“Ya Allah Cik Anees, terperanjat saya tau”

“Eh! Awak terkejut ya? Sorry.. sorry.. saya cuma nak tau nota diplomatik yang kita  hantar hari tu dah dapat maklum balas atau belum?”  Qistina termangu.  Agak terkeliru dengan soalan Anees Mardihah.

Third person note yang mana satu ya Cik Anees? Qistina menyoal tanda tidak pasti dokumen apa yang diminta oleh Anees Mardihah.
 
“Awak tak ingat Qis?”

Qistina laju menggelengkan kepalanya.

Anees Mardihah geram.  Tangannya pantas menepuk bahu Qistina.

Third person note tentang permohonan permit melakukan pengambaran Syarikat Penerbitan filem Prima Production tu la Qistina oii.”  Qistina tersengih, menyedari sikapnya yang pelupa.

“Tu tak abis-abis teringatkan tunang kat Malaysia la tu.  Ataupun banyak sangat makan nasi lemakkan?”.  Qistina tergelak dengan usikan Anees Mardihah.  Dia tau pegawainya itu sedang bergurau.   Sesaat kemudian dia tersedar akan sesuatu.  Alamak! Mana cik Anees tahu aku makan nasi lemak ni, Qistina tertanya dalam hati.

“Saya pun dapat sebungkus dari Jaja.”  Anees Mardihah memberitahu bila melihat muka Qistina yang penuh tanda tanya.   Qistina mengangguk-angukkan kepalanya.  Jaja Hazani memang seorang yang pemurah. Habis semua kakitangan di pejabat ini akan merasa masakannya. Kalau akulah, sumpah tak pandai masak! Qistina tersengih. Dia sedar akan kekurangan diri sendiri. Kalau bab masak-memasak dalam jumlah yang banyak memang dia yakin seratus peratus akan gagal.

“Tersengih pulak dia.  Qistina, kita sudah dapat maklum balas dari Italian Ministry of Foreign Affairs tak?” Anees Mardihah geram dengan sikap kuat berangan Qistina. Sempat lagi kau berangan sambil tersengih-sengih ya, bisik hati Anees Mardihah.  Sengihan Qistina mati. Dari tempatnya berdiri, dia melihat Qistina kelam kabut mencari sesuatu sebelum menghulurkan satu surat kepadanya.

“Kita dah terima reply daripada Ministry of Foreign Affairs dah Cik Anees.  Mereka dah luluskan permit melakukan pengambaran kepada Prima Production house tu.”  Terang Qistina penuh yakin.. Anees Mardihah mengangguk tanda faham.

“Ok.  Sekarang awak balas email Prima Production house cakap kepada mereka yang Italian Ministry of Foreign Affairs dah luluskan permohonan permit melakukan pengambaran mereka disini. “ Qistina mencapai buku nota untuk mecatat arahan yang diberikan oleh pegawainya itu.

“Lagi satu Qis, maklumkan juga kepada mereka supaya menyenarai penuh semua equipment pengambaran yang akan mereka bawa kesini dan serahkan semua detail tersebut kepada kita dan satu lagi salinan ke kastam.  Saya tidak mahu ada sebarang masalah berlaku last minutes bila delagasi dari Malaysia sampai ke sini.  Awak draft dulu dan bagi saya tengok sebelum awak hantar kepada mereka.”  Qistina mengagguk-angguk kepala tanda faham arahan Anees Mardihah.

“Baik Cik Anees. Ada apa-apa lagi Cik Anees?

“Belanja saya makan tengahari ni sebab awak suka sangat terlupa”. Qistina terpinga-pinga dengan permintaan ketuanya itu.  Jarang benar pegawainya itu minta di belanja makan, sekarang ni secara tiba-tiba Anees Mardiha meminta. Pelik!

Anees Mardihah tertawa perlahan. Matanya yang bundar menjadi kecil bila dia tertawa. Comel! 

“Saya gurau je la Qis.  Dah! Siapkan keje awak tu cepat.  Nanti pelakon pujaan awak tu, eh! siapa nama dia ya? Hah! Shawn Adli tak dapat nak datang kalau awak lambat buat keje.”  Anees Mardihah menyambung cakapnya.  Ketawanya masih bersisa melihat muka ‘blur’ Qistina.

“Eh! Boleh je cik Anees kalau nak makan tengahari karang.  Saya memang plan nak makan dengan  Jaja dekat Chicken hut.  Saya belanja ok?”  Qistina menaikkan ibu jarinya tanda bagus.  Apa maksudnya Qistina sampai perlu menaikkan  ibu jari, Anees Mardihah tidak pasti.

Anees Mardihah tersenyum melihat kesungguhan Qistina.  Selalu juga anak gadis itu mengajaknya makan tengahari bersama-sama cuma dia terlalu sibuk dengan urusan kerja.  Lagipun, setiap hari dia membawa bekal ke pejabat dan lebih selesa makan di biliknya sendiri.  Pagi-pagi dia mesti menyediakan sarapan dan lunch box untuk Danish Haykal, buah hatinya untuk dibawa ke sekolah.

“Tidak mengapa Qis. Lain kali ok.  Saya agak sibuk hari ini. By the way, terima kasih banyak-banyak di atas pelawaan.” Anees Mardihah menolak ajakan Qistina dengan sopan.  Dia menghadiahkan senyuman paling manis disamping mengharapkan gadis itu memahami keadaan dirinya.

“Baiklah cik Anees.  Kita lunch sama-sama lain kali ok. Promise?”

Promise!  bisik Anees Mardihah perlahan sambil menganggukkan kepalanya.  Sebaik berkata, pantas dia melangkah keluar dari bilik Qistina.  Tiba-tiba dia rindukan satu-satunya anak lelaki kesayangan, Danish Haykal. Tidak sabar untuk bertemu dengan cinta hatinya balik dari pejabat nanti.


“Ibu rindu Haykal.” Bisik Anees Mardihah perlahan. 



-Bersambung-

1 comment: