Saturday 2 November 2013

DIPLOMATIK CINTA - PROLOG



PROLOG


Kuala Lumpur Conversation Center sesak. Sana sini ruang di dalam bangunan itu dipenuhi manusia yang tidak putus-putus keluar masuk. Dari kedudukannya berdiri dapat dia saksikan bangunan kedua tertinggi di Malaysia kelihatan tersergam indah dan gagah. Syamsul Adli melihat jam tangan jenama Swatch entah buat kali yang ke berapa. Jam tepat pukul 5 petang. Ini bermakna sudah hampir 4 jam, Syamsul Adli menunggu disitu.

“Bagai menunggu buah yang tidak gugur”. Bisik hati Syamsul Adli.

Matanya merenung ke pintu masuk bangunan KLCC ini. Puas menoleh kiri dan kanan mencari kelibat insan yang ditunggu, Syamsul Adli mengambil telefon bimbit dan pantas mendail. Seperti tadi, panggilannya tadi masuk ke peti suara. Syamsul Adli mencongak dalam hati. Kalau dia singgah di perpustakaan universiti Malaya dalam perjalanan ke situ tadi, masih sempat. Peperiksaan akhir tahun sudah semakin hampir. Banyak mata pelajaran yang harus diberi perhatian agar dia tidak gagal di dalam peperiksaan akhir nanti.

Jurusan Kejuruteraan Awam adalah salah satu dari empat cabang utama bidang kejuruteraan dan jurusan ini bukanlah satu jurusan yang boleh dipandang ringan. Setelah hampir 3 tahun dia bergelumang dengan subjek kejuruteraan yang menggabungkan matematik dan sains dalam merekabentuk, membina dan terbabit dalam projek pembinaan berskala besar ketika menjalani latihan praktikal di syarikat pembinaan terkemuka, baru kini dia tahu betapa mencabarnya bidang tugas sebagai seorang Jurutera Awam.

Patutlah, semua Jurutera digelar individu bertenaga pakar.  Mereka dari golongan yang professional. Seorang Jurutera Awam bukan saja perlu menitikberatkan isu keselamatan struktur binaan, tetapi perlu memandang isu kesan pembinaan terhadap alam sekitar.  Dia ingin menjadi seorang Jurutera Awam kerana merasakan tugas seorang Jurutera sesuai dengan dirinya yang gemarkan cabaran.

Muka diraup pantas. Suhu panas petang hari tidak dapat melawan panas membahang hatinya sekarang. Syamsul Adli merenung bangunan tinggi itu tajam. Semakin direnung, semakin pedih hatinya. Terasa mahu dibawa keluar hatinya itu di campak ke dalam kolam air pancut KLCC ini. Tapi apakan daya, hasrat dihatinya itu adalah hasrat yang paling mengarut. Gila! Ini bukan hasrat apatah lagi harapan. Tapi ini bunuh diri namanya.

Syamsul Adli mengeluh untuk kesekian kali sebelum menoleh ke arah gazebo yang bertentangan dengan tempatnya menunggu. Kelihatan sepasang suami isteri yang sedang berlari mengejar anak kecil yang bebas berlari sambil ketawa mengekek-ekeh. Suka sangat bila dikejar. Sedikit sebanyak hati Syamsul Adli terhibur.

Dia umpamakan anak kecil tersebut seperti dirinya lima tahun yang lalu. Sama seperti kanak-kanak itu, dia pernah mempunyai perasaan gembira ketika ‘mengejar’ AinaaMaisara untuk dijadikan teman istimewanya. Mengingati sebaris nama itu, perasaan yang panas tadi tiba-tiba sejuk. Sebaris nama yang menjadi kesayangan dia. Pemilik nama yang ditunggu sejak 5 jam yang lalu. Dia benci menunggu sebenarnya. Tetapi, demi Ainaa Maisarah, dia sanggup lakukan apa saja. Masakan tidak sanggup, Aina Maisara cinta pertamanya. Cinta pertama yang terhasil daripada cinta pandangan yang pertama.

“Love at the first sight is easy to understand, it’s when two people have been looking at each other for a lifetime that it becomes a miracle.”

Ajaib dan mempersonakan. Entah dari planet mana datangnya sang bidadari  yang tiba-tiba berjaya menarik perhatian bukan sahaja ‘menangkap’ pandangan matanya tetapi juga mencuri hatinya. Sejak terpandang raut wajah Ainaa Maisarah lima tahun lalu membuatkan Syamsul Adli nekad untuk memilik gadis itu.

Dan kini, dia bahagia. Sekeping hati milik Aina Maisara Raduan telah berjaya dia miliki. Mengenali Aina Maisara selama lima tahun, Syamsul Adli sudah boleh meletakkan perhubungan ini adalah perhubungan kasih yang pertama dan terakhir buat dirinya. Percintaannya dengan Aina Maisara merupakan perhubungan yang membahagiakan. Aina Maisara merupakan anugerah terindah kurniaan Ilahi.

Ini bukan soal untung atau tidak. Bukan soal nasib baik atau sebaliknya. Aina Maisara yang bermata bundar, berhidung sederhana mancung dan berkulit putih melepak merupakan sebuah impian yang nyata. Dia berhasrat memperisterikan Ainaa Maisarah sebaik saja menamatkan pengajian. Tidak dapat dibayangkan betapa meriah majlis perkahwinan mereka nanti. Perkahwinan yang mendapat restu semua pihak.

Pasti ramai yang mencemburui dirinya kerana berjaya memperisterikan Aina Maisara.  Maunya tidak cemburu, bakal Doktor paling cantik di dalam Fakulti perubatan Universiti Malaya. Sememangnya dia teramat bertuah. Syamsul Adli tersenyum sambil berangan. Angan-angan mak jenin. Semua orang boleh berangan. Tetapi adakah angan-angan dia bakal menjadi kenyataan.

Aku akan pastikan menjadi kenyataan, janji Syamsul Adli dalam hati sambil menggenggam erat tangannya.




- Bersambung-

No comments:

Post a Comment